Sunday, August 06, 2006

México, México
As vrea sa merg in Mexic. De ce? Habar n-am. Nu stiu mare lucru despre Mexic. Am citit "Sub vulcan" si mi-am construit o imagine despre Popocatepetl si Ixtaccihuatl, vulcani impunatori, fermecatori, inspaimintatori, misteriosi. Am citit-o pe Laura Esquivel cu a ei "Ca apa pentru ciocolata" si am ramas cu gust de vraja pe limba. Ori de cite ori vad un tradafir, imi amintesc de mincarea afrodisiaca gatita de Tita, prepelita cu petale de trandafir. Si imi mai amintesc ca orice iubire uriasa se termina in flacari. L-am citit pe Carlos Fuentes si am descoperit ca se pot scrie telenovele fascinante. "Jiltul vulturului" e o telenovela in scrisori in care il afli pe mexicanul politician universal: intrigant, veros, dispus la crima, la tradare, la umilinta, plin de secrete si care nu semneaza nici un document pentru a nu fi judecat atunci cind nu se va mai afla la putere. L-am citit pe Max Frisch, care, in "Homo faber", descrie trecerea eroului sau printr-un Mexic sarac, cu oameni ce se imbata in cantinas, muncesc, traiesc banal si nu cer mare lucru, poate un pahar cu mescal, si mor la fel de anodin cum au vietuit.
Am fost cel mai aproape de Mexic atunci cind, la festivitatea de deschidere a Olimpiadei de la Atena, am avut-o drept vecina de scaun pe Rosalinda Coronado, o ziarista din Ciudad de Mexico. Incredibil personaj. 120 de kilograme, par negru inspicat cu fire argintii lung pina la solduri, o mustacioara proeminenta, unghii ingalbenite de tutun si o scobitoare nescoasa din ambalajul de plastic pe care a molfait-o incontinuu. Din cind in cind, mai trageam cu ochiul in laptop-ul ei. Scria frumos Rosalinda. Metafore sensibile si surprinzatoare, comparatii dulci ca mierea, sugestii vizuale puternice, mici filosofii de bun simt. Si nu copia de undeva, nu, le scotea din capul ei, cel care sugea scobitoarea.
Poate ca asta e, de fapt, Mexicul. Un suflet sensibil vegheat de zei azteci, de vulcani cu nume complicate, de oameni care sorb tequila, de femei precum Rosalinda. Un mister incintator. De aceea vreau sa merg acolo. Sa vad cu ochii mei minunea.

2 comments:

Marian Vişu said...

Si eu care speram ca intr-o buna zi sa cunosc o mexicanca focoasa :))

lumi said...

Nu dispera:-))